מבּוּרוּת לְעֵרוּת

מבּוּרוּת לְעֵרוּת

 

לוהאריה
7.7.2018

 

מהי בּוּרוּת?

בוּרוּת, מעצם טיבה, מקטינה ומצמצמת את העצמי ואת האחרים.

בהגדרתה המילונית בוּרוּת הינה חוסר השכלה או ידע.

אך חשוב להכיר בכך כי השכלה אינה מגינה מפני בּוּרוּת.

פגשתי אנשים אשר הידע שלהם היה רב עד מאוד, אך הידענות הגדירה אותם והם נצמדו אליה ובכך הפך הידע מחוזקה לחולשה.

***

ידע אינו המטרה, ידע הוא אמצעי. ידע נועד להרחיב את התודעה ואת המודעות, לשרת התפתחות מתמדת ולאפשר תנועה מאזורים ידועים ומוכרים, אל עבר אזורים בלתי מוכרים וחדשים.

ההצמדות לידע, במחשבה כי ידע הוא כוח, עלולה ליצור בּוּרוּת שבאמצעותה האגו משמר שהות בתחומי המוכר והידוע תחת תקרת זכוכית של ידענות שאליה נצמד האדם כמגדירה מציאות מוחלטת. במציאות המוחלטת הזו, שהינה בתחומי המוכר והידוע לאדם, הוא מרגיש שולט ובעל ערך ובכך נצמד אליה ופוסל את כל מה שנמצא מעבר לה.

במצב של בּוּרוּת, כל מה שלא מצוי בתחום המוכר והידוע - הינו בלתי נגיש. בכך לוכדת הבּוּרוּת במעגל סגור אשר נדמה כי הוא המציאות היחידה הקיימת, כאשר בפועל ישנן אפשרויות רבות, אשר אינן בתחום המודעות והתפישה.

אפשרויות אלו זמינות לכל מי שבוחר לנהל עימן יחסי גומלין מתוך פתיחות, סקרנות, היעדר חשיבות עצמית, מוכנות ללמוד, גמישות לנבוע מתוך הידע האישי הקיים אל עבר ידע חדש ומוכנות להפוך את הידע לחכמה ולתרגם את התיאוריה לכדי יישום ומימוש.

***

במצב של בּוּרוּת, ישנה נטייה לקטלג מצבים ואנשים בהתאם לתבניות המוכרות.

הקטלוג הזה גורם לבן האנוש להרגיש בטוח, מכיוון שמיון ומיפוי בהתאם לתבניות המוכרות יוצר תחושה של שליטה וודאות, בעולם הנתפש כהישרדותי ומאיים.

כאשר ישנה היקשרות למוכר ולידוע, ממדים שלמים של מציאות אינם גלויים לאדם.

הנטייה הזו פועלת בקשרי גומלין עם המוח האנושי, המגיב לדפוסי המחשבה במסלולי פעילות קבועים היוצרים מיסוך.

בכך, גם אם יפתח חלון הזדמנות בעבור האדם להתרחב למציאות חדשה, באמצעות סיטואציות, היחשפות למידע, או מפגש עם אנשים המייצגים אפשרויות חדשות או מציאות שונה, יצור בן האנוש צמצום והקטנה של הסיטואציה והאדם, כך שיתאימו לתבניות המוכרות לו. ‏

במצב שכזה, משליך האדם את עולמו הפנימי על העולם החיצוני ועל האחר, לא מאפשר לעצמו לקבל מן האחר השראה המביאה למצבי התפתחות ותודעה מתקדמים, ומונע מעצמו להתרחב ולהיחשף לאלטרנטיבות הטומנות בחובן אפשרויות חדשות לביטוי, מימוש והגשמה.

בנוסף, פעמים רבות בּוּרוּת נובעת מעצלות ותודעת עול, שבה האדם מעדיף שלא להתאמץ על מנת להרחיב את המודעות והתודעה שלו והוא מעדיף "לנוח על זרי הדפנה", להישאר באזורי הנוחות של המוכר והידוע. זהו מצב פרדוקסלי, שבו האדם מעדיף לא להאיר בתוכו אזורים חדשים ובוחר לשמר תפישת עולם מוגבלת המתחזקת הרגלים, התניות והתמכרויות.

זהו מקור המשפט המטעה והמסולף "ignorance is bliss" הקובע כי דבר שאינך יודע – לא יכול להדאיג אותך. זהו משפט המרחיק מאחריות אישית או מאחריות קולקטיבית ומעודד טמינת ראש בחול, פסיביות, וְבּוּרוּת.

***

בעולמנו, פעמים רבות היעדר מודעות וידע, או לחלופין שימוש בידע לרעה, יוצרים מסך עשן של בּוּרוּת המשמשת כמכשיר שליטה בציבור.

לאורך תקופה ארוכה, בכל רחבי העולם, חלקים ניכרים מן הציבור היו שרויים בבּוּרוּת והתנהלו כאסופה של פרטים מוחלשים, נטולי מודעות או חזון, המרוכזים בדלת אמותיהם מתוך הישרדות, נשלטים על ידי מנתבי דעת קהל ומנוהלים על ידם באמצעות שימוש באמצעי תקשורת ותהודת המונים המרחיקים ממהות ומשמעות ומעצימים התמכרויות, קהות, טשטוש ועיסוק בטפל.

בכך, חדשנות עוררה חשדנות, ומה שאינו תואם את המקובל, המוכר והידוע, פעמים רבות הוקע, נפסל, זכה ללעג ולרמיסה ואף דוכא באכזריות ובאלימות על ידי אספסוף מתלהם.

***

אנו מצויים בתקופה של התעוררות קולקטיבית, שבה בהדרגה יותר ויותר אנשים מבקשים להאיר באור אזורים שהיו מוסתרים מעין.

בכך, פועלים שליחים רבים על מנת לשנות את התודעה ולחשוף לעולם סיבות רחב וגבוה, לעורר את המודעות, להמיר חוסר ידיעה בידיעה ולעודד את הציבור לחקור, ללמוד, להתעניין, ובעקבות כך להתפקח ולהתאחד סביב אמת משותפת הממוקדת בעיקר ומותירה בצד את חילוקי הדעות.

חשוב להכיר בכך כי בבּוּרוּת מתקיים פחד מן השונה.

בכך, מעודדת הבּוּרוּת דעות קדומות, נפרדות, חוסר קבלה של השונים והמגוונים, ריבוי דעות ופלגים, שאינם מאפשרים להתאחד כדי לשנות ולהשפיע.

הטקטיקה של הפרד ומשול ידועה בהיסטוריה האנושית והיא מעצימה שנאת חינם ופלגנות, הנובעות מבּוּרוּת. לכן במעבר מבּוּרוּת לעֵרוּת ומודעות, נדרש להתמקד בעיקר, לשחרר את הטפל וליצור שיח המתמקד באמת משותפת, מגדיר מכנים המשותפים ומאפשר לרבים להתאחד, לבטא עוצמה, להשפיע ולשנות.

***

האיכויות המחליפות את הבּוּרוּת הינן איכויות של ערוּת, תְבוּנִיוּת והכרה ערה ופעילה. איכויות אלו מבטאות אדם המצוי בנוכחות, שליבו פתוח, תודעתו רחבה ומחשבתו גמישה, צלולה ובהירה. זהו אדם סקרן, אשר אינו מאוים מן החדש, אלא שמח לקראתו, מתרועע עימו ומוכן להרחיב עצמו אל מעבר לאזורי הנוחות של המוכר והידוע.

כאשר שרוי האדם בערות, תבוניות והכרה פעילה, הוא מוכן להעמיק ברזי הקיום, ובוחר להתנהל בחייו מתוך בהירות ופתיחות שיש בהן את ראיית הסמוי ואת שינוי הפרספקטיבה מפרספקטיבה אנושית המגיבה לגלוי לפרספקטיבה קוסמית היוזמת ויוצרת מציאות מתוך ראיית הסמוי.

במצב זה, מקיים האדם בחירה חופשית מודעת, והוא יודע מה ההשלכות והתוצאות של הבחירות שהוא יוצר, הרגלי החיים שלו, מחשבותיו ומעשיו.

כאשר שרוי האדם בערות, תבוניות והכרה פעילה, הוא חי את חייו מתוך כבוד לעצמו ולסביבתו, מבטא עצמו ביצירתיות, חיוניות, ושמחה ומתמיד להתחדש מתוך סקרנות וגמישות.

זהו מצב הוויה שבו ממיר האדם, באופן מתמיד, ידע לאור, ועושה בו שימוש להתפתחות מתמדת שאין עליה תקרת זכוכית ויש בה התרחבות תודעתית ומודעותית, אחריות ומעורבות פעילה ביצירת המציאות האישית והקולקטיבית.

כאשר הופכים ידע לאור הוא שוטף את התודעה והמודעות ופותח, בכל פעם מחדש, חלון לפרספקטיבה רעננה ולמדרגה חדשה של מימוש והגשמה.

לוהאריה